Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

ΓΛΩΣΣΑ 3


ΟΝΟΜΑ:                                                                                              5/4/2020
Όλο το χρόνο οργάνωνε το σχολείο μου αυτή την εκδρομή στον Παρνασσό , ώσπου έφτασε επιτέλους η μέρα της αναχώρησης. Είχα ετοιμάσει τα πράγματά μου από το προηγούμενο βράδυ. Έβαλα τα τελευταία ρούχα στη βαλίτσα μου και κάθισα στο παράθυρα κοιτάζοντας πότε θα φανεί το σχολικό. Το κρύο θα είναι τσουχτερό, γι’αυτό  φρόντισα να πάρω μαζί μου χοντρά πουλόβερ, γάντια και κασκόλ. Η βαλίτσα μου είναι τόσο βαριά, που δύσκολα μπορώ να την κουβαλήσω μόνη μου.
1)      Βρίσκω τα ρήματα που είναι στην οριστική έγκλιση στο παραπάνω κείμενο  και σημειώνω σε ποιον χρόνο ανήκουν
ρήμα
χρόνος



















2)      Βάζω τα ρήματα των παρακάτω φράσεων στην κατάλληλη στήλη του πίνακα που ακολουθεί:
Ø  Θα έχω φύγει μέχρι το απόγευμα.
Ø  Θα ταξιδέψω με το αεροπλάνο.
Ø  Το νησί ήτα καταπράσινο με απέραντες αμμουδιές.
Ø  Το αυτοκίνητο χρειάζεται βενζίνη.
Ø  Ο αρχαιολογικός χώρος παρέμεινε κλειστός για λίγες μέρες.
Ø  Έβγαλε εισιτήρια για το τρένο.
Ø  Τα σχολεία ανοίγουν.
Ø  Έχει ετοιμάσει τα πράγματά του.
Ø  Οι μαθητές θα λύσουν τις ασκήσεις.
Παρελθοντικοί χρόνοι



 Παροντικοί χρόνοι




Μελλοντικοί χρόνοι






3)      Στο παρακάτω κείμενο βρίσκω τους προσδιορισμούς που εκφράζουν χρόνο ( ουσιαστικά – επιρρήματα – χρονικές προτάσεις)  και τους τοποθετώ εκεί που πρέπει:

Χτες γύρισα από τη Φολέγανδρο όπου πέρασα και φέτος τις διακοπές μου. Ομολογώ ότι ήταν πολύ όμορφα! Ξυπνούσα νωρίς και πήγαινα στη θάλασσα. Από το πρωί μέχρι το απόγευμα καθόμουν στην παραλία. Όταν άρχιζε να νυχτώνει, γυρνούσα στο σπίτι , ντυνόμουν κι έβγαινα στα στενά σοκάκια της Χώρας για να παίξω με τους φίλους μου. Το βράδυ, μόλις έπεφτα για ύπνο, έκανα σχέδια για την επόμενη μέρα. Κι αυτές οι διακοπές θα μου μείνουν  αξέχαστες!

Ουσιαστικά
επιρρήματα
Χρονικές
προτάσεις
























4)      Βάζω τα παρακάτω ρήματα στο σωστό χρόνο:
Έχω λύσει , έτρεχα , θα στολίσω , γράφω , είχα κοιτάξει , σκούπισα , θα έχω φάει,   θα διαβάζω , κοίταξα , πίνω , θα έχεις ποτίσει , μιλούσαν , είχατε σκεπάσει, θα φωνάξουν , έχετε πιάσει , ανακατώσαμε , θα γυρίζουν , ξυπνάω , έλουζα , είχαν κοιμηθεί , θα γελάσει , έχει πιει.

ενεστώτας
παρατατικός
αόριστος
Εξακολ. 
Μέλλοντας

















Συνοπτικός μέλλοντας
παρακείμενος
υπερσυντέλικος
Συντελεσμένος μέλλοντας






















           


Όνομα:..........................................................................................  8/4/2020


1. Συμπληρώνω τα ρήματα του κειμένου  στον κατάλληλο Χρόνο του Ρήματος και στο σωστό πρόσωπο
Τα πρωινά της Κυριακής είναι οι πιο χαρούμενες ημέρες του
χρόνου. Μόλις χαράξει, εγώ και ο αδελφός μου ……………………
(πετάγομαι) απ’ το κρεβάτι και ………………….. (αρχίζω) να
……................  (ετοιμάζω) τα πράγματά μας προσπαθώντας να
μην ξεχάσουμε τα απαραίτητα. Μάσκες, βατραχοπέδιλα,
πετσέτες μπάνιου και, προπαντός, αντηλιακή κρέμα για το
σώμα, ………………… (είμαι) ο βασικός μας εξοπλισμός.

Μετά ………………… (κάνω) πως μαλώνουμε για να μας
…………………. (ακούω) οι γονείς μας και να …………………….
(ξυπνώ) και να ……………….. (φεύγω) όσο πιο νωρίς γίνεται.
Αφού ………………. (πίνω) τον καφέ τους, ………………….
(μπαίνω) όλοι μαζί στο αυτοκίνητο και …………………. (ξεκινώ)
χαρούμενοι για την παραλία. ………………….. (ακούω) την
αγαπημένη μας μουσική και …………………. (τραγουδώ)
χαρούμενοι όλοι παρέα.

Μόλις ……………….. (φτάνω), ο πατέρας μας …………………
(στήνω) την ομπρέλα και η μητέρα τις ψάθες μας. Εμείς, όμως,
έχουμε ήδη προλάβει να ………………… (βουτώ) στη θάλασσα και
να ……………….. (ξεκινώ) αμέσως τα παιχνίδια στο νερό.

Ποτέ, βέβαια, δεν ……………… (ξεχνώ) να μας …………………
(προσέχω) να μην ξεφύγουμε στα βαθιά που τόσο πολύ μας
……………….. (αρέσω) να πηγαίνουμε.

Δυστυχώς, όμως, όλα τα ωραία πράγματα ………………… (διαρκώ) πάντα τόσο λίγο. Η ώρα της επιστροφής …………………. (είμαι) η πιο δυσάρεστη στιγμή της ημέρας. Όλοι ……………….. (φεύγω) με την επιθυμία να ………………… (έρχομαι) η επόμενη Κυριακή όσο …………………. (γίνομαι) πιο γρήγορα.

2. Συμπληρώνω τα ρήματα της αφήγησης σε σωστό  πρόσωπο και χρόνο.


Πέρσι το φθινόπωρο πήγαμε οικογενειακώς στο χωριό ενός φίλου του πατέρα μου. ………………… (είμαι)  ορεινό και ………………… (βρίσκομαι) κοντά σ’ ένα μικρό ποταμάκι.

Μια μέρα οι φίλοι μας …………………. (αποφασίζω) να πάμε για ψάρεμα. Μας ………………. (λέω) να ……………….. (ετοιμάζομαι) για να ………………… (βρίσκομαι) εκεί νωρίς το πρωί.

Όταν …………………. (φτάνω), όλα ………………… (δείχνω) πολύ ήρεμα. Το νερό του ποταμού …………………. (κυλώ) ήσυχο και μπορούσαμε να ………………. (βλέπω) τα μικρά ψαράκια που ………………….. (κολυμπώ) ξέγνοιαστα.

Όμως, εντελώς ξαφνικά, πριν ………………….. (προλαβαίνω) να ………………… (βγάζω) τα καλάμια μας, …………………… (ακούγομαι) ένας αλλόκοτος ήχος. Οι φίλοι μας, χωρίς να ……………….. (φοβάμαι), μας ……………………. (προειδοποιώ) να ……………….. (κάθομαι) λίγο μακρύτερα από την όχθη για να ……………….. (χαίρομαι)  ένα απίστευτο θέαμα.

Σε λίγο, το νερό ………………….. (εμφανίζομαι) ορμητικό παρασύροντας ό,τι ……………… (βρίσκω) στο πέρασμά του. Ξύλα, πέτρες, χώματα, μια μικρή χελώνα και κάτι βατραχάκια που ……………… (πηδώ) τρομαγμένα είχαν γίνει ένα με το αφρισμένο νερό.

Έχουν περάσει τόσοι μήνες κι ακόμα πολλές φορές ……………… (έρχομαι) στ’ όνειρό μου εκείνη η μοναδική εμπειρία.












Άσκηση Αφήγησης: «Μια μέρα στο ζωολογικό κήπο»

3.  Συμπληρώνω με δικές μου ιδέες τις φράσεις και δημιουργώ τη δική μου ιστορία. Προσέχω να υπάρχει ροή στο λόγο μου και να συμφωνούν οι Χρόνοι των Ρημάτων με τη χρονική στιγμή που περιγράφω.

Πριν λίγο καιρό επισκέφθηκα το ζωολογικό κήπο ..………………….

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Πάντα ήθελα να δω από κοντά ……………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….


Όμως, εντελώς ξαφνικά, ………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Όλα τα παιδιά τρόμαξαν πολύ, αλλά ο φύλακας ……………………….

……………………….…………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

Τελικά, ………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………….




ΟΝΟΜΑ:                                                                        23/4/2020

1)   Να ξαναγράψεις το κείμενο χρησιμοποιώντας όποια από τα  επίθετα που είναι στην παρένθεση θέλεις, αλλά και με άλλα δικά σου.( μεγάλος, ξύλινος, ψηλός, πετρόχτιστος, άνετος, κόκκινος, παλιός, όμορφος, τεράστιος, υπέροχος, άσπρος, λινός, ατελείωτος, μπαρουτοκαπνισμένος, παμπάλαιος, βαθύς, κ.τ.λ.)   
Αν επεξεργαστείς την εργασία με το word, σβήσε πρώτα τις γραμμές!
    Το σπίτι του Γιάννη ήταν στην ανηφόρα του χωριού. Μόλις έφτανες εκεί  αντίκριζες τον μαντρότοιχο με την πόρτα. Μπήκα στον προθάλαμο του σπιτιού και έμεινα άναυδος από το χαλί που κρεμόταν στο δεξιό τοίχο. Στο σαλόνι υπήρχαν δυο πολυθρόνες και ένας καναπές στη γωνία. Από την  κουζίνα αριστερά μου ερχόταν μυρουδιές. Ανεβήκαμε τη σκάλα που είχε στους τοίχους πίνακες, όπλα και κειμήλια από του παππούδες του. Φτάσαμε επιτέλους στα δωμάτιά μας. Τα κρεβάτι μας ήταν στη  μέση του δωματίου ήταν στρωμένο με σεντόνια. Τα κομοδίνα είχαν λάμπες. Κοιτάξαμε από το παράθυρο την θέα με το δάσος και την λίμνη και αναστενάξαμε από τη ομορφιά που είδαμε.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
2) Να αντικαταστήσεις τις υπογραμμισμένες λέξεις και φράσεις με τα κατάλληλα επίθετα, όπως στο παράδειγμα.
­ Το δοχείο περιείχε αλάτι κατάλληλο για μαγειρική.
     Το δοχείο περιείχε μαγειρικό αλάτι.

­ Ο κ. Ευθυμίου θα λάβει μέρος σε ένα συνέδριο επιστημόνων.
……………………………………………………………………………

­ Στη μέση του δωματίου υπήρχε ένα τραπέζι από ξύλο.
…………………………………………………………………………….

­ Το φορτηγό ήταν γεμάτο σωλήνες από χαλκό.
……………………………………………………………………………

­ Αγόρασα ένα ανθοδοχείο που ήταν φτιαγμένο από γυαλί.
…………………………………………………………………………….


3) Να υπογραμμίσεις τους επιθετικούς προσδιορισμούς ( επίθετα ή μετοχές παθητικής φωνής που λειτουργούν ως επίθετα)

Ø Ήταν μια πλούσια, ξιπασμένη γυναίκα.
Ø Η προσωρινή κυβέρνηση ανακοίνωσε τα νέα οικονομικά μέτρα.
Ø Το εκπαιδευμένο δελφίνι παρουσίασε καινούργια, αστεία άλματα.
Ø Έτρεξε καταπάνω μας με τέσσερις γεμάτες σακούλες.
Ø Έσκαβαν μεγάλους  λάκους για να εγκαταστήσουν τους τεράστιους πλαστικούς σωλήνες της αποχέτευσης.
Ø Αγοράσαμε ένα τριώροφο σπίτι σε μια παραθαλάσσια περιοχή.


4) Συμπλήρωσε τις προτάσεις με έναν προσδιορισμό του τόπου.
l Τα εχθρικά στρατεύματα κινήθηκαν …………………………………
lΤο άγριο ζώο ήταν φυλακισμένο …..……………………………………
lΤα πιάτα βρίσκονταν  …………………………………………………..
l Το σπίτι μας βρίσκεται ……………..…………………… μια πλατεία.
l Η αμαξοστοιχία ……………………………………… αναχώρησε πριν από λίγο.
lΤο ελικόπτερο πέρασε ………………………………………………..
l …………………… από το σταθμό υπήρχε μια μεγάλη εκκλησία.








5) Να υπογραμμίσεις τους προσδιορισμούς που δηλώνουν τόπο:

ü Περίμενέ με εδώ. Πηγαίνω μέχρι τον φούρνο και επιστρέφω αμέσως.
ü Το απόγευμα θα πάω στα μαγαζιά με τη Μαρία και το βράδυ θα πάμε όλοι μαζί σε κινηματογράφο.
ü Το αεροπλάνο πετούσε τόσο χαμηλά, που σου έδινε την εντύπωση ότι πλησίαζε κοντά στις στέγες των σπιτιών.
ü Καθόταν και διάβαζε μπροστά στο τζάκι.
ü Τα παιδιά έπαιζαν στην αυλή τρέχοντας πέρα δώθε.
ü Πιθανόν να τον βρεις στο σπίτι του αύριο.



6) Να συμπληρώσεις τα κενά των προτάσεων με την κατάλληλη λέξη:
(  δίπλα, κάτω,  αριστερά, ψηλά, πάνω, γύρω, μέσα, απέναντι)

ü Μετά την πλατεία θα στρίψεις ……………………………. .
ü …………………………..στο τραπέζι είναι τα κλειδιά σου.
ü Θα βρεις αυτό που θέλεις ……………………στο συρτάρι.
ü Το μαγαζί που ψάχνεις είναι στο …………………………..πεζοδρόμιο.
ü Κάθισε ……………………μου για να μπορούμε να μιλάμε.
ü Κοιτούσε ……………………στον ουρανό, για να δει τα αστέρια.
ü Να τυλίξεις το σκοινί …………………..από τον κορμό του δέντρου.
ü Ξάπλωσε ……………………………..από το αυτοκίνητο, για να διορθώσει τη βλάβη.










7) Γράψε δίπλα από κάθε λέξη που φανερώνει τόπο την αντίθετή της:
q  ανατολικά ………………………………………………
q  κοντά …………………………………………………..
q  πουθενά ………………………………………………..
q  βαθιά …………………………………………………..
q  εκτός …………………………………………………..
q  βόρεια …………………………………………………


Γράψε δίπλα από κάθε λέξη που φανερώνει τόπο μια άλλη με συνώνυμη σημασία:
q  χάμω ……………………………..
q  οπουδήποτε ………………………
q  έξω ……………………………….
q  αντικριστά ………………………
q  πλάι ………………………………
q  εντός ……………………………..
q  Βραδινός……………………………..






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου